077-2305142

שיווק רשתי – שיטת שיווק לגיטימית או תרמית פירמידה

שיווק רשתי המכונה גם שיווק רב שכבתי, (MLM – Multi Level Marketing), הינו שיטת שיווק ומכירה שבה כל חבר נהנה מהכנסה מהמוצרים שהוא עצמו מוכר וכן מהמוצרים שנמכרים על ידי מי שהוא צירף לארגון. בצורה זו גדלים רווחי החבר ככל שמספר המגויסים תחתיו גדל (חברים שצירף מתחילים לצרף חברים נוספים וחוזר חלילה).

שיווק רשתי

שיווק רשתי – שיטת שיווק לגיטימית ומצליחה או תרמית פירמידה בינלאומית?

איך עובד שיווק רשתי

בניגוד לארגון רגיל, בשיווק רשתי ניתנת לכל מגויס חדש האפשרות להפוך לראש צוות או מנהל אם יגייס אנשים נוספים שיצטרפו תחתיו. אין מדובר ביחסי עובד-מעביד אלא כל שותף בשיווק רשתי הינו עצמאי אשר בונה את הארגון הקטן שלו. לרוב נדרש המצטרף החדש לרכוש מגוון של מוצרים על מנת להפוך למשווק ומוצגת בפניו האפשרות להרוויח סכומים גבוהים באופן פאסיבי לאחר שייצרף אנשים כמוהו ויבנה ארגון של חברים תחתיו. אם הרעיון מצליח, הרי שבמשך תקופה מסוימת (יכול לארוך גם שנים), קצב הגידול מספר החברים הולך ועולה (פונקציה מעריכית), ומתפרס ברחבי העולם.

הסבר – נניח שכל חבר מצרף שלושה חברים חדשים, כל אחד מהם מצרף שלושה נוספים ובכל שלב ושלב יותר ויותר חברים מצטרפים. בהתחשב בכך שכל חבר חדש רוכש בעצמו ערכת בסיס (סל מוצרים לשימוש או מכירה), גדלות הכנסות הארגון בעקומה חדה ביותר. לאחר שהצטרפו חברים רבים, השוק מתחיל להיות רווי, קשה למצוא קונים למוצרים ואנשים חדשים שיהיו מעוניינים להצטרף – אז העסק מתחיל להתפרק.

האם שיווק רשתי הינו עסק לגיטימי או תרמית פירמידה

כאמור, בשיטת שיווק זו, כאשר העסק מגיע לרוויה וקשה למצוא מצטרפים חדשים לשורות הארגון עולות לא אחת טענות בנוגע להטעיית מגויסים חדשים כחלק מתרמית פירמידה. בתרמית שכזו זכאי כל חבר לתגמול כספי על עצם צירוף החברים החדשים ולא על מכירת מוצרים, זאת מבלי להתייחס לדרך השכנוע להצטרף שפעמים רבות כוללת הטעיות. במדינות רבות נקבעו תקנות לגבי הגבול שבין שיווק רשתי מקובל ולגיטימי ובין תרמית פירמידה. אין ספק ששיווק רשתי הינו עסק לכל דבר ועניין כאשר חברות רבות פועלות מסביב לעולם ומגלגלות מחזורי מכירות של מיליארדי דולרים. יחד עם זאת, צריך להישאר ערניים ולהיזהר מתרמיות פירמידה.

איך להיזהר מתרמית פירמידה בתחפושת של שיווק רשתי

שני תנאים הכרחיים מצטברים מגדירים את ההבדל שבין שיווק רשתי לגיטימי ובין תרמית פירמידה:
  •  מהות הארגון הינה מכירת מוצר מוחשי ובעל ערך מהותי במחיר סביר לרכן סופי.
  •  יש להימנע ממכירת מלאים רבים למצטרף החדש שאותם הוא יתקשה למכור בתוך זמן סביר.

נקודות עקרוניות נוספות שיש לבחון על מנת להימנע מתרמית פירמידה:

  •  אין דרישה לתשלום דמי הצטרפות או שמדובר בסכום קטן בלבד.
  •  חברי הארגון מקבלים עמלה גבוההיותר בעבור מכירת מוצרים מאשר בעבור גיוס מצטרפים חדשים.
  •  המלאי מוחזק בידי החברה ואילו החברים מוכרים מוצרים ממלאי זה או שמחזיקים מלאי קטן לצרכי הדגמות או חלוקת דוגמיות.
  •  מעבר הכספים הינו ישירות בין הארגון ובין החבר ולא דרך שרשרת המגייסים שלו.

מיהן החברות המוכרות ביותר הפועלות באמצעות שיווק רשתי – שיווק רב שכבתי

בעולם פועלות מספר רב של חברות שיווק רשתי. חברות אלו טוענות כי שיטת השיווק הרב שכבתי מאפשר למכור את המוצרים ישירות ללקוח הסופי ובכך לדלג על החנויות והסוכנים אשר גוזרים עמלת תיווך ומייקרים את המוצר עבור הצרכן הסופי. לרוב חברות אלו מפיצות אך ורק דרך שיווק רשתי ולא ניתן למצוא את המוצרים בחנויות. החברות הגדולות והמוכרות שהפועלות באמצעות שיווק רשתי הן הרבלייף (תוספי מזון ומוצרי דיאטה), קירבי (שואבי אבק), סאנריידר (מוצרי קוסמטיקה, מוצרי ניקוי ותוספי מזון), וניקן (מוצרים שונים לשיפור איכות החיים).

 

שיווק רשתי הינו צורת שיווק אחת, קרא עוד על אסטרטגיה שיווקית כוללת.

מאמרים נוספים

דיוור אלקטרוני באינטרנט

דיוור אלקטרוני באינטרנט

שימוש בכללי הדיוור יכול לשפר פי 17 את הצלחת הדיוור שלכם דיוור אלקטרוני הוא תורה מדוייקת אשר מילוי הכללים

ייעוץ שיווקי

ייעוץ שיווקי – חשיבה מחוץ לקופסא

איך בוחרים יועץ שיווקי או חברת ייעוץ שיווקי? איך תדע אם אתה צריך ייעוץ שיווקי? אם אחת או יותר

שיווק ופרסום

השילוב הקדוש של שיווק ופרסום

מה ההבדל בין שיווק ופרסום ואיך משלבים בין השניים? שיווק מהו? שיווק הינו כלל הפעולות העסקיות אשר נוקט בהם העסק

הרשמו לניוזלטר

וקבלו בכל שבוע רעיון פרקטי להצלחה שיווקית מהירה

דברו איתנו

מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

logos
logos
logos
logos
logos