fa-phone 077-2305142

למדו כיצד לקבל את ההחלטה הנכונה

קיימות דרכים רבות לקבל החלטות – איך מתכננים תהליך קבלת החלטות, כיצד אוספים מידע ואיך להימנע מטביעה בים של נתונים לפני קבלת החלטות חשובות.

קבלת החלטות

כיצד לקבל החלטות מתוך ידע וביטחון, בכל נושא בחייכם

קבלת החלטות היא עובדה מוגמרת. השאלה היא מה הדרך לקבלתן

מי לא צריך לקבל החלטות – החל ממה ללבוש בבוקר וכלה באיזה מניה הכי כדאי להשקיע.
החיים מלאי בחירות, והחיים של מי שעומד בראש ארגון לא תמיד קלים בכל מה שקשור בקבלת החלטות. לפעמים כל החלטה שאנחנו מקבלים טומנת בחובה סיכון כלשהו. אם למשל, תחליטו לשווק את המוצר שהמפעל שלכם מייצר דווקא במזרח אירופה ולא באסיה – אולי עשיתם טעות.

השאלה היא כיצד קיבלת את ההחלטה: האם על פיתחושת בטן, או על פי נתונים ומחקריםשניתחתובדקתם היטב לפני שקיבלתם החלטה. למעשה, תחום קבלת החלטות הוא תחום שנחשב לאסטרטגיה בכל מובן, וקיימות דרכים רבות לקבל החלטות.

האם לקבל החלטה על סמך אינטואיציה או על סמך מחקר

העולם העסקי מבחין בשתי דרכים עיקריות של קבלת החלטות בארגון: תהליך קבלת החלטות על בסיסאינטואיציה, או "תחושת בטן", וקבלת החלטות מושכלת המבוססת על מידע וניתוח מידע. שיטת האינטואיציה עשויה להוביל לתוצאות טובות, שכן לכם אולי יש את תחושות הבטן הכי טובות בכל מה שנוגע לארגון שלכם ולתחום ההתמחות שלכם. בפועל, שיטה זו מוצלחת פחות מבחינה סטטיסטית מקבלת החלטות מושכלת. החיסרון בקבלת החלטות מושכלת היא שלעיתים שטף המידע גורם למנהלים "לאבד את הידיים והרגליים" והם מתקשים לברור את פרטי המידע שנדרשים להם. אז איך עושים את זה? להלן כמה שלבים שיסייעו לכם לקבל החלטות מושכלות מבלי ללכת לאיבוד בים של מידע:

תהליך קבלת החלטות – שלב ראשון: זיהוי הבעיה

בבואכם לקבל החלטה ראשית עליכם לזהות אילו נושאים דורשים פיתרון. ניקח לדוגמה תהליך קבלת החלטות בארגון: מפעל לייצור נעליים שמבקש להכניס מערכת שינוע חדשה למחסן שלו. על מנהל המפעל להחליט קודם כל לאילו סוגיות עליו למצוא פתרון שמחייב בהמשך קבלת החלטות. סוגיה כזו עשויה להיות למשל, כיצד לשלב משאיות שמעמיסות סחורה במסגרת מערכת השינוע. במקרה זה על המנהל לבחור איזה פיתרון יהיה הכי יעיל: האם המשאיות יכנסו לתוך שטח המחסן, האם יוזמן רכיב שינוע מיוחד עבור משאיות, או האם עדיף לחסוך בעלויות מערכת שינוע על חשבון זמן העמסה ידני. הדוגמה הבאה ממחישה מדוע רק לאחר שתזהו את הצורך (פיתרון למשאיות) ואת הבעיותשנובעות מאותו צורך(בעיות עלות, מקום, זמן) – תוכלו לקבוע אילו נושאים דורשים פיתרון שמחייב קבלת החלטות.

תהליך קבלת החלטות – שלב שני: קביעת המידע לו תהיו זקוקים

נחזור למפעל הנעליים שלנו: על מנת לקבל החלטה איזה פיתרון שינוע כדאי לבחור עבור המשאיות, על המנהל להחליט לאיזה מידע הוא זקוק שיסייע לו לקבל החלטה. המידע הזה עשוי להיות למשל, דו"ח על כמות המשאיות שנכנסות למחסן מדי יום, מה תוכניות ההתרחבות של המפעל (האם בשנה הקרובה יוכפל מספר המשאיות או יצומצם), מה העלות של רכיב שינוע נפרד למשאיות במערכת השינוע הכוללת, האם יש לגייס עובד נוסף לשם כך, מה יחסי העלות-תועלת בלהשאיר את המצב הקיים ועוד ועוד. חשוב מאוד בנקודה זו למקד את המידע הרצוי, על מנת לא לטבוע בים של מידע. בשלב זה מומלץ שתבנו מאגר נתונים שיכיל את הפרטים הנחוצים לכם ויארגן אותם בצורה ברורה ואפקטיבית.

תהליך קבלת החלטות – שלב שלישי: בנו דרכים להשתמש במידע

לאחר שבחרת את המידע הנחוץ לכם, תכננו ובחרו מהי הדרך המתאימה ביותר להשתמש במידע. מנהל מפעל הנעליים שלנו למשל, משתמש במידע שכולל תכנון אדריכלי להרחבה מתוכננת של המפעל במהלך השנתיים הבאות. במקביל, הוא משתמש בנתונים שונים הנוגעים לכניסת מתחרים מסין לשוק הנעליים בישראל ולנתח השוק שעלול להצטמצם. זאת ועוד, למפעל הנעליים נכס פיננסי שערכו ירד במהלך החודש האחרון ולכן תקציב הפרויקט כולו קוצץ. מדובר בנתונים רבים ומורכבים שעל מנהל המפעל לבחון. על מנת לעשות זאת בדרך הטובה ביותר, עליו למצוא שיטה יעילה לנצל את המידע. שיטה כזו עשויה להיותפריסתהמידע לטבלאותמיון המידעשימוש בכלי תוכנה לבינה עסקיתהתייעצות עם מומחה וכדומה.

השלב הרביעי בתהליך קבלת החלטות: לפעול על פי המידע

לאחר שלושת השלבים הראשונים שמהווים את אבני הדרך של תהליךמ קבלת החלטות בארגון או קבלת החלטות בחיים האישיים להחלטה שתקבל, עליכם לקבל בסופו של דבר החלטה שתואמת את המידע, ולהימנע מטעויות שאולי נעשו בעבר. בחנו את המידע ואת הניתוח שלו ועל סמך הנתונים שיש בידכם תוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם. בשלב זה עליכם לבנות תוכנית ליישום ההחלטה, כולל לוחות זמנים, קביעת בעלי תפקידים וכדומה.
טיפ בנושא תהליך קבלת החלטות: לא תמיד צריך לקבל החלטות לבד. ככל שיותר אנשים יהיו שותפים לקבלת החלטות תוכלו להעלות אפשרויות שאולי לא חשבתם עליהן. אין הכוונה לשתף כל אחד ובכל דבר, אך בהחלט מומלץ לשתף את המומחים. אם למשל אתם צריכים לקבל החלטה בנושא שכולל השקעה כספית, התייעצו עם מנהל הכספים שלכם או מנהל תיק ההשקעות שלכם. דעה נוספת עשויה להיות מאירת עיניים.

זכרו: ידע הוא לא כוח. השימוש בידע הוא כוח.

 

 
מערכת בינה עסקית המציעה ניהול ידע בארגון יכולה לסייע לכם בתהליך קבלת החלטות

מאמרים נוספים

מס חברות

מס חברות

במשך שנים ארוכות מתנהל במחוזותינו ויכוח בעניין שתי אסטרטגיות כלכליות הנוגעות למס החברות הישראלי – מהצד הימיני, הקפיטליסטי, טוענים

ניהול פרוייקטים

תכנון פרויקטים נכון כולל תיכנון מוקדם וזיהוי סיכונים

ניהול פרויקטים: איך תתכנו תקציב, זמנים ויעדים ניהול פרויקטים מתחיל מתכנון תקציב, לוחות זמנים, יעדים וכוח אדם המשבר הכלכלי

ניהול עסקי

ההבדל בין ארגון בינוני למוצלח הוא הניהול העסקי

ניהול עסקי – יותר מ-"סתם" כישורי ניהול ניהול עסקי: מוצר,תימחור, שיווק ומכירה ניהול עסקי היא פעילות שאינה נעשית מעצמה

הרשמו לניוזלטר

וקבלו בכל שבוע רעיון פרקטי להצלחה שיווקית מהירה

דברו איתנו

מעוניינים לדעת עוד בנוגע לאסטרטגיה השיווקית הנכונה? דברו איתנו, נשמח להסביר הכל על כוס קפה

logos
logos
logos
logos
logos